2010. július 30., péntek

the smallest decision, the biggest mistake

egy viszonylag régi filmre bukkantam rá, ami felkeltette az érdeklődésemet. mean creek. magyar címe a harag sodrása, ami egy kicsit felejtős, valahogy nem hangzik szépen magyarul, viszont a lényegét megfogja a filmnek.
egy csapat kölyök, egy szemétkedő szereplő, egy terv, egy tragikus vég. igen, mondhatni sablonos sztorinak tűnik, de valahogy mégsem az. kivételesen ügyesen válogatott gyerekszereplők, jó rendezés, egyenletesen adagolt sztori. nehéz morális kérdést tesz fel, elsőre nem is tudtam eldönteni, hogy ez most jó, vagy rossz. a bosszú gondolata minden emberben benne van, mindenkinek az agyán átfut, hogy ezt igenis vissza kell kapnia a másiknak. a megvalósításnál már nagyon sokan azt mondják, hogy mégse. itt pedig a megvalósítás közben fújják le a dolgot, és sikerülne is tragédia nélkül megúszni a dolgot, azonban a kiszemelt viselkedése egy belső 'bosszúösztönt' vált ki, aminek a következménye lesz, amit igazából már az első perctől tudunk. ezért sem könnyű a következő fél óra, hiszen gyerekekről van szó, akik a filmben kifejezetten jól (talán jobban is mint néhány felnőtt) 'kezelik' a helyzetet. először a rémület, aztán a megmentésre való próbálkozás, a félelem, a beletörődés, majd megadás.
próbáltam elképzelni, hogy én mit tennék egy ilyen helyzetben, de magát a gondolatot sem sikerült elültetnem a fejemben. egyszerűen nem ment. ezért is éreztem azt, hogy nem, ez nem lehet valós, ilyen nem is történhet, pláne velem...de aztán rájöttem, hogy bármilyen apró, rossz döntés, és megtörténik a baj. annyira kis dolgokon múlik az ember élete, igyekszem nem belegondolni, hogy mi lenne ha éppen akkor sétálok el egy építkezés alatt, amikor valami leesni készül száz méter magasságról, vagy pont rosszkor lépek le a járdáról, vagy...nem, ebbe belegondolni is rossz.
a másik megjegyzés a filmmel kapcsolatban: ezért is érzem szükségességét az alkalmazkodásnak. ha a gyerek magában tartotta volna 'enyhén' bántó, konkrétan durva beszólásait, ha egy kicsit magába szállt volna (hiszen pont ezeket az embereket bántotta, akik őt meghívták), akkor nem történt volna meg a baj. igenis fontos az alkalmazkodás képessége. nem kell lemásolni a másikat (mint ahogy én szoktam sokszor), de egy bizonyos énszabadság mellett azért meg kell próbálni a környezethez alkalmazkodni. abból baj sose származik.
jó film, arról szól amiért készítették.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése